توصیه‌های مهم پلیس فرودگاه به زائران حج تمتع خراسانی | بدرقه‌کنندگان به فرودگاه نیایند برخورد موتورسیکلت‌ها در سبزوار یک کشته و ۲ مجروح داشت (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) فوت مادر ۵۰ ساله و فرزند ۱۵ ساله‌اش بر اثر گاز گرفتگی در مشهد | مونوکسید کربن ۶ نفر را راهی بیمارستان کرد (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) ورود موج جدید بارندگی به کشور از فردا یکشنبه | پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی در هفته جاری (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزئیات جدید از زلزله در اردبیل (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) زلزله اردبیل را لرزاند (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) ارز ویژه سفر حج در خراسان رضوی از فردا کجا توزیع می شود؟ + آدرس جنازه چهار نفر در یک مجتمع مسکونی در خرم‌آباد کشف شد آغاز عرضه ارز ویژه سفر حج از فردا (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) ارسال اطلاعات نسخ دارویی بیمه‌شدگان تامین اجتماعی برای پرداخت بیمه‌های تکمیلی پبش‌بینی هواشناسی خراسان‌رضوی و مشهد (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) | آغاز روند نسبی افزایش دما از امروز در استان جزئیات افزایش حقوق، عائله‌مندی و حق‌مسکن بازنشستگان تأمین‌اجتماعی اعلام شد | افزایش حقوق‌های اردیبهشت چقدر است؟ فرصت دانشگاهیان برای ثبت نام یارانه اعتباری خرید کتاب + جزئیات کلاهبرداری هزار میلیاردی از ۱۴۶ نفر در پوشش پیش‌فروش خودرو در کرمانشاه (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) رئیس پلیس راهور فراجا: رقم جرائم رانندگی فعلا تغییر نکرده است تا پلیس + ۱۰ نروید؛ آنلاین خلافی بگیرید! کاهش آمار ازدواج به‌دلیل پیری جمعیت | افزایش زایمان زیر ۲۴ سال دستگیری ۳ شکارچی غیرمجاز در مشهد (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

ثبت احوال از دیروز تا به امروز

  • کد خبر: ۲۰۱۷۲۳
  • ۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۶
ثبت احوال از دیروز تا به امروز
غلامحسین قنبری - مدیرکل ثبت احوال خراسان رضوی

در روز سوم دی ماه سال ۱۲۹۷ اولین شناسنامه ایرانی به نام نامی حضرت فاطمه (س) و با نام خانوادگی «ایرانی» تنظیم شد و به همین دلیل این روز در تقویم رسمی کشور به نام روز ملی ثبت احوال نام گذاری شده است. ثبت احوال با قدمتی دیرینه، هم اکنون به عنوان یکی از سازمان‌های پیشرو در ارائه خدمات الکترونیک و هوشمند، مطرح است و جهت پیشبرد اهداف دولت الکترونیک، برنامه‌هایی اساسی در دست اقدام دارد.

ارائه نرخ باروری مبتنی بر داده‌های ثبتی در پایگاه اطلاعات جمعیتی یکی از این برنامه‌های مذکور است. تولید و ارائه نرخ باروری در سال۱۴۰۰ توسط سازمان ثبت احوال کشور و برای اولین بار مبتنی بر داده‌های ثبتی موجود در پایگاه اطلاعات جمعیت کشور صورت پذیرفت. با انجام این کار، میزان باروری کل بر اساس جمعیت گروه‌های سنی زنان ۱۵تا۴۹ساله و ولادت ثبت شده به تفکیک سن مادران این گروه‌های سنی بر پایه اطلاعات پایگاه جمعیت کشور محاسبه و در اختیار کشور قرار گرفت.

با توجه به رویکرد اصلی سازمان ثبت احوال کشور و حرکت به سمت سازمانی هوشمند و ارائه خدمات به متقاضیان به صورت تمام الکترونیک، سامانه هویت ملی یکتای ایرانیان (سهیم) به عنوان درگاه خدمات یکپارچه الکترونیک سازمان ثبت احوال کشور در شهریور۱۴۰۱ و هم زمان با هفته دولت افتتاح شد. سامانه سهیم به منظور ارائه هرچه بهتر خدمات، راه اندازی شده است و کاهش هزینه‌های پنهان، سرعت در ارائه خدمات، تسهیل و تسریع در امور متقاضیان، مشاهده شجره نامه فرد تا دو نسل و... ازجمله مزایای این سامانه است.

در همین راستا سامانه درگاه هویت دیجیتالی ایرانیان سامانه‌ای است که سازمان ثبت احوال کشور بر اساس تکالیف مقرر در سند نظام هویت معتبر در فضای مجازی کشور به عنوان متولی شناسایی اشخاص حقیقی و خانواده‌های ایرانی اقدام به ایجاد آن کرده است. به طورکلی به منظور ارائه خدمات هویتی در سطوح مختلف اطمینان و به صورت آسان با امکان بهره برداری در بیشتر بستر‌ها درگاه «هدا»، هویت دیجیتال ایرانیان، طراحی شده است و در حالت کلی درگاهی مرجع به عنوان پنجره واحد ارائه خدمات هویتی ایرانیان در نظر گرفته می‌شود.

ایجاد پایگاه اطلاعات خانواده به منظور پوشش روابط سببی و نسبی یکی از نیاز‌های مهم کشور درراستای ارائه خدمات کارآمد است که در سال۱۴۰۱ به عنوان یکی از اقدامات ارزشمند اجرایی شد. درحقیقت ایجاد پایگاه سببی و نسبی و پایگاه خانوار و خانواده یک افتخار بزرگ برای سازمان ثبت احوال کشور است که اطلاعات خانواده در کنار هویت اشخاص حقیقی و خانواده ارتباطات سببی و نسبی به عنوان موجودیتی جدید در سازمان ثبت احوال کشور مدیریت می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->